.

.

onsdag den 19. oktober 2016

"Klokkeren fra Notre Dame" på Fredericia Teater

Jeg har set dette stykke som kulturblogger for Fredericia Teater. Jeg fik billetten gratis af teateret, så jeg kunne anmelde det her på min blog. Der kan læses meget mere om stykket lige her. Alle billeder i indlægget tilhører Søren Malmose. 

Det er nok halvandet år siden, at Fredericia Teater på Twitter spurgte, hvilke forestillinger, publikum drømte om. Jeg skrev med det samme, at jeg drømte om at se "Klokkeren fra Notre Dame" med Lars Mølsted i hovedrollen. Teateret skrev, ar det bestemt kunne være en spændende udfordring, og nu har de taget den op - endda med den hovedrolleindehaver, som jeg drømte om.
Ofte, når Fredericia Teater laver store og ambitiøse forestillinger, vælter det ind med 6-stjernede anmeldelser, og nogle gange har jeg ikke forstået hvorfor. Men denne gang må jeg nok blive én i mængden, for dette er et sandt mesterværk!

Vi kender alle Disneys version af historien om Quasimodo, der gemmes væk af Dommer Frollo i den franske kirke Notre Dame. Quasimodo er "vanskabt" som filmen kalder det: han er pukkelrygget, lavstammet og ligner bestemt ikke andre mennesker. Han bliver kaldt for et monster og må derfor gemmes væk for offentligheden - men Quasimodo drømmer om at være en del af den folkemængde, han betragter hver dag, og med Frollos fordomme om den grusomme verden, må han lære, hvem der er monstre og hvem der er mennesker.

Et glimrende eksempel på, hvordan skærmen bruges til at skabe endnu mere dybde til den i forvejen pragtfulde scene. Her bruges teknologien til stykkets fordel!

Disneys udgave er bestemt mørk, og det er nok den mørkeste af deres film, netop fordi dette også er den eneste realistiske Disney-film. Skurken er ikke troldmand eller heks: Han er en fanatisk mand, der har set sig vred på et bestemt folkeslag, og han ser det som sin mission at slå dem alle ihjel, så verden atter er ren. Der er intet, der skal komme i vejen for ham, og han tyr til drastiske metoder om nødvendigt.

Musicalen her har bestemt Disney med. Disneys sange, Disneys magi og kærlighed til karaktererne og Disneys evne til at fortælle en historie. Men der er bestemt dele af musicalen, der er hentet fra bogen af Victor Hugo, og det gør forestillingen endnu mere realistisk og mørk i sin fortælling. Der er en række ting, der er ændret, og nogle vil jeg ikke afsløre, da det er direkte spoilers på handlingen i musicalen, men det, jeg kan fortælle, vil jeg gøre! For det første er karaktererne ikke så karikerede som i Disneys historie:
Quasimodo er dårligt talende og halvdøv grundet hans handicap og hans arbejde med de larmende klokker, Frollo er præst og ikke dommer og Febeus er ikke en prins på den hvide hest, men en soldat, der er hjemvendt og trænger til sex i massevis. Der er selvfølgelig meget mere at sige, men blot for at understrege, at musicalen har truffet valget om at være mere realistisk og skabe flere nuancer til alle karakterer. 

Denne rolle er uden tvivl Lars Mølsteds bedste nogensinde!

Der er især 2 karakterer, jeg er nødt til at nævne i min anmeldelse. Når man siger Fredericia Teater, siger man Lars Mølsted, og det har man så sandelig også været nødt til i denne sammenhæng! Dette er uden tvivl Lars' bedste rolle hidtil, og han stråler på scenen, og han bærer de smukke Disney-sange på magisk vis hele vejen igennem. Han har ordet i sin magt og publikum i sin hule hånd, når han indtager scenen, og jeg bliver gang på gang blæst bagover af hans fabelagtige præstationer. Karakteren Quasimodo er som sagt ikke helt som i Disney-filmen, og det allermest spændende er hans psyke. I filmen kan man til tider være i tvivl om, hvorvidt gargoylerne er noget, der sker i hans hoved, men da de aktivt går ind i krigen mod Frollo i de sidste scener, må man nok bare indse, at Disney tilføjer magi i alle deres film. Men her i stykket er det helt anderledes. Det gøres meget hurtigt klart for tilskueren, at samtalerne med statuerne er samtaler med forskellige sider af Quasimodo selv, og han nok er blevet lidt småskør af at sidde i klokketårnet hele sit liv. Mølsted portrætterer den lidt barnlige og naive Quasimodo til UG, og det er utænkeligt, at andre skal spille den rolle nogensinde!

Mads M. Nielsen gør det FABELAGTIGT som Frollo, og han leverer uden tvivl stykkets bedste scene!

Overraskelsen for mig var uden tvivl Mads M. Nielsen, der spiller Frollo. Mads er ikke uddannet sanger, men han gør det fabelagtigt, og han er en glimrende erstatning for Stig Hoffmeyer, som er den Frollo, jeg er vokset op med. Hans karisma på scenen og evne til at sige en masse i et blik eller en bevægelse er sindssygt medrivende, og når han var på scenen, kunne jeg ikke få øjnene væk fra ham, fordi han bare krævede min fulde opmærksomhed. Frollo er overraskende nok den karakter, der var pillet mest ved. I filmen er man ikke i tvivl om, at Frollo er ond og kun har sigøjnernes endeligt for øje, men i dette stykke er det ikke så enkelt. Frollo har mistet sin bror, der valgte at flygte fra kirken grundet forelskelsen i en sigøjner, og som et sidste ønske bad broderen Frollo tage sig af hans søn: Quasimodo. Frollo elskede sin bror og mistede ham, og det tab sidder dybt i ham. Han forsøger at give al kærlighed til kirken og glemme den sorg, han må leve med resten af livet, men Frollo kæmper en indre kamp, især da han besættes af sigøjnerpigen Esmaralda, som ikke vil have noget med ham at gøre.
Musicalens bedste scene er uden tvivl, da Mads M. Nielsen synger sangen "Et Helved af Flammer", som også er min yndlingssang i filmen. Der er så mange føleler i den, og den er SÅ fedt komponeret. Jeg sad naglet til stolen med åben mund, og da salen bogstaveligt talt gik op i flammer, kunne jeg ikke holde jubel og applaus tilbage. Det er uden tvivl den mest intense teateroplevelse, jeg NOGENSINDE har haft. Tak, Mads!

Fredericia Teater leverer også verdens bedste ensemble! De synger røven ud af bukserne, og jeg blæst bagover gang på gang

Jeg har ofte klandret Fredericia Teater for at være dovne, når det kom til scenografi. Deres diashows har været kiksede og den nemme løsning, og de har ikke brugt den skønne, dybe scene, der er dem givet. Men med "Klokkeren" viser de, at scenografi og teknik kan gå op i en højere enhed. Som tilskuer er man bogstaveligt talt med i stykket og man får kastet statister og kulisser lige i ansigtet, og selvom man sidder på række 11, er det som at sidde på første! Aldrig har jeg set Fredericia Teater lave så imponerende scenografi, og skærmene bruges til at skabe dybde, mens der i hele salen er bygget et klokketårn, så der hele tiden er noget at kigge på og beundre. Dette er uden tvivl teater, når det er bedst, for som tilskuer er man ikke i tvivl om, at man sidder i Notre Dames klokketårn eller vandrer i Paris' gader. 
OGSÅ! Tænk lige over, hvornår du sidst har rost et emsemble? Har du nogensinde lagt mærke til dem, når du tænker over det?
Er der nogen, der skal roses i denne forestilling, er det ensemblet! Aldrig har jeg hørt noget lignende, og hver gang de sang "tema-melodien" til "Klokkeren" fik jeg kuldegysninger og tårer i øjnene. Normalt er ensemble baggrundskor, men her får adskillige dygtige sangere lov til at vise, hvad de kan, og det er FABELAGTIGT!

"Klokkeren fra Notre Dame" er Fredericia Teater, når det er bedst! Hovedrollen og skurken er castet til perfektion, dynamikken på scenen er timet ned til mindste detalje, og alle følelserne kommer i spil. Dette er uden tvivl Fredericia teaters bedste præstation hidtil, og de viser, hvorfor de har gjort sig fortjent til at komme på landkortet. Denne musical fortjener alle de roser, den har fået - et sandt mesterværk! BRAVO!

6/6 stjerner

5 kommentarer:

  1. århh, det er helt sikkert et stykke som jeg godt kunne have lyst til at se. Prioritering gør nok desværre at jeg ikke kommer afsted. Jeg kunne ellers godt tænke mig at se mere af Fredericia Teater efter jeg så Shubidua sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det her er virkelig et fantastisk stykke! Hvis du på NOGEN måde kan finde pengene skal du gøre det <3

      Slet
    2. Hvis det dog bare var pengene 😊. Det er mere tiden der er problemet.

      Slet
  2. Hold nu op, den lyder da bare helt fantastisk! Må lige se om jeg ikke kan finde tid og penge til at tage ned og se den, for som du beskriver den, så skal den næsten bare opleves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det skal du!! De har lige forlænget igen, så der burde være fede pladser stadigvæk :)

      Slet