.

.

lørdag den 23. marts 2013

Anmeldelse af Fredericia Teater's "Den Snaldrede Anstandsdame"

Jeg har set dette stykke som kulturblogger for Fredericia Teater. Jeg fik billetten gratis af teateret, så jeg kunne anmelde det her på min blog. Der kan læses meget mere om stykket lige her. Alle billeder i indlægget tilhører Søren Malmose.

Hyldende morsom, fantastiske karakterer, fængende melodier og nostalgi. Det er "Den Snaldrede Anstandsdame" forklaret ganske kort. Fredericia Teater har med denne musical formået deres hidtil bedste - Aldrig har jeg siddet i deres sal og følt mig så underholdt!

Historien handler om en mand, Manden i stolen, der hører soundtracket fra sin yndlingsmusical, "Den Snaldrede Anstandsdame" på LP hjemme i stuen. Han er fuldstændig besat af denne musical og ved alt om karakterer såvel som hver eneste skuespiller. Alle de sjove informationer og fakta, kender han til. Og nu inviterer han publikum med ind i historien: Robert og Janet skal giftes. De har kendt hinanden i ganske kort tid, og Janet opgiver sin skuespillerkarriere for forholdet. Det er hendes producer IKKE tilfreds med, og hans mission bliver derfor at få brylluppet aflyst. Han finder en medsammensvoren hos kvindebedåren, Adolpho, som vil elske med bruden, så hun er nødt til at aflyse festen. Det gør det ikke bedre, at Janet har en anstandsdame, der slet ikke kan styres. Hun er bedste ven med sine drinks, og når man beder hende om hjælp, er der ikke meget at komme efter. Da hun forelsker sig i Adolpho, går det hele galt....

Umiddelbart lyder det til, at der er mange at holde styr på, og der er mange sideplots. Det er der også, men stykket er skruet så genialt sammen, at vores hovedkarakter, Manden i stolen, hele vejen igennem hjælper os igennem stykket. Han pauser pladen, forklarer og fortæller, og på den måde er vi hele tiden med på, hvad der sker, og hvilke karakterer, der planlægger hvad, indtil vi selv kan følge med.

Søren Sheibye spiller stykkers hovedkarakter og gør et fænomenalt stykke arbejde!
Manden i stolen spilles af Søren Scheibye, og han er stykkets funklende diamant. Aldrig har jeg set en mandFredericia Teaters scene, som har så meget nærvær. Han spiller ikke sin karakter - han er den!
Han er besat af denne musical, og han ved som sagt ALT om den. Han ønsker så inderligt en dag at se den - og selvom det ikke er muligt - vil han gerne se den med det oprindelige cast, thi det er dem, han har lyttet til hele sit liv. Han ønsker så brændende at være en del af stykket, og enten sidder han i sin stol og rokker stille og roligt med, når skuespillerne synger, eller også vandrer han endda med rundt på scenen og danser lidt her og der. Selvom han ikke er den, man har fokus på lige nu, spiller han hele tiden sin rolle. Han giver aldrig slip, og det drømmende udtryk, han har i ansigtet, når de andre er på, er fantastisk og rørende. Det er tydeligt, hvordan han tager sin karakter på sig, og når man langsomt lærer ham at kende, kan man ikke andet end at holde af ham.
Han er velsignet med nogle fantastiske monologer, som han gør til sine helt egne, og han har nogle spidse kommentarer, man ikke kan andet end at grine af. Samtidig formår han at gå fra humor til dyb alvor. For stille og roligt lærer vi hans karakter at kende, og han afslører, måske uden at ville det, nogle ting om sig selv, om seeren nok ikke havde regnet med. Scheibyes karakter giver stykket den ekstra dimension, så der ikke kun er sjov og ballade

Maria Skuladottir elsker sine drinks - eller det gør Den Snalderede Anstandsdame i hvert fald!

Den snaldrede anstandsdame spilles af Maria Skuladottir, som vi efterhånden har lært rigtig godt at kende. Hun gør det lige så godt, som hun plejer, og hun elsker at stå på scenen. Hun tager os med storm, og man griner hele tiden af hendes små fald eller hik, når hun går rundt på scenen. Selv i dansenumrene kan det være svært for hende at følge med, fordi hun er beruset. Hun tilføjer ekstra meget sjov til stykket, og det er tydeligt, at hun egentlig er lidt ligeglad med andet end drinks og lidt sex her og der. Det kan godt være, at hun ikke er en dyb karakter som sådan, men det gør ikke noget - for hun gør det SÅ godt som fordrukken diva. Hun er den karakter, som Manden i stolen ser allermest op til. Han ved alt, om de roller, hun har spillet, og han elsker at afbryde under hendes sange for at fortælle en lille bonus eller 2. Dette gør ikke Skuladottir noget - hun giver den bare dobbelt så meget gas, når pausen er ovre! Endnu en gang er hun fuldstændig fantastisk at betragte! BRAVO!

Lars Mølsted svinger med kappen og hamrer stokken i jorden - op til flere gange!
 Alle historier har en klovn. I denne fortælling hedder han Aldolpho, er italiæner og scorer alle kvinder. Han spilles af den fantastiske Lars Mølsted, der også er fastansat på Fredericia Teater. Jeg har tidligere rost Lars til skyerne, og jeg gør det gerne igen - Man ved, at hvis Lars Mølsted er med i et stykke, så bliver det formidabelt. Det passede så sandelig også denne gang. Mølsted er hyldende morsom, og jeg græd flere gange af grin over hans accent, mimik og dedikation til denne dumme, klodsede og sjove karakter. Efterhånden har jeg set Mølsted i mange roller, og endnu en gang beviser han, at intet er for let eller svært til ham. Han kan påtage sig alle roller og gøre dem til noget helt specielt - en kunst, som ikke mange skuespillere formår.

Der er mange karakterer at holde styr på i stykket, og der er slet ikke plads til at nævne alle her. Generelt kan det siges om dem alle, at man holder af dem. Der er ikke en af sidehistorierne, som man ikke orker eller keder sig ved - alle karakterer har noget, som gør, at man elsker dem og holder med dem på den ene eller den anden måde. Det er magien ved denne musical - man elsker alle. Især med et så stort galleri af personer er det en kunst at gøre publikum interesseret i dem alle sammen. Men det formår denne opsætning og dette cast til perfektion!

"Den Snaldrede Anstandsdame" er morsom, finurlig, nostalgisk og en oplevelse, som ingen må snyde sig selv for. Der er grin, tårer og en mening med det hele
lev mens du kan - som anstandsdamen siger!

6/6 stjerner!