Anmeldelse af "Fifty Shades Fri" Af EL James

Forlag: Pretty Ink
Sider: 603
Bedømmelse: 4/5

Dette er den tredje og sidste bog om Anastasia (Ana) Steele og Christian Grey.

Ana har langt om længe sagt ja til Christian, og de er nu blevet gift. De planlægger som alle andre nygifte at leve lykkeligt til deres dages ende, men sådan går det ikke.
Anas tidligere chef, Jack Hyde, har bestemt sig for at ødelægge Christian: Hans emperium, hans firma, hans succes - og ikke mindst hans grund til at leve: Ana.
Christians fortid dukker for alvor op, og alt kommer tilbage for at hjemsøge ham. Der er ikke længere nogle steder at gemme sig. Kan Christian og Ana se dæmonerne i øjnene og bearbejde Christians smertelige fortid?

Dette er den bedste bog i serien - det er der ingen tvivl om! EL James formår at skabe en historie, hvor der faktisk er en handling, og sexen kommer i baggrunden. Der er nærmest ingen, når jeg sidder og tænker tilbage nu. Ana er fortsat fortælleren, og selvom man bliver træt af hendes præferencer til underbevidstheden, hendes indre gudinde og "dernede", så er det til at overleve, fordi der i denne bog sker en masse, som man gerne vil have en slutning på.
Handlingen er spændende, og især plottet med Jack Hyde, som kører hele bogen igennem, skaber en rød tråd, som gør, at man ikke kan lægge bogen fra sig. Selvfølgelig er der også den gennemgående kærlighedshistorie og udviklingen mellem Christians og Anas forhold, men den er så nedtonet i denne bog, at det virker naturligt og ikke som den husmoderporno, mange beskylder den første bog for at være.

Christian Greys fortid er temaet i denne bog, synes jeg. Man får for alvor åbnet op for de hemmeligheder, han har skjult i de 2 andre bøger, og jo mere, man lærer ham at kende, desto mere sympati får jeg for ham som karakter. Hans dominante og kontrollerende side ville jeg spm kæreste ikke kunne klare, men i det mindste får vi nu en forklaring på, hvorfor han er, som han er. Hans familieforhold, adoption og traumer forklares her, og man føler virkelig, at han udvikles og åbner op gennem denne bog.
De sidste 30 sider er også starten af bog 1 set fra Christians synspunkt. Der er det tydeligt, hvor meget, han har udviklet sig, siden den første bog. Det er en rigtig god måde at slutte serien af på, og det giver nogle svar på spørgsmål, som i hvert fald jeg stillede i starten af serien.

Ana er nu den, hun engang er. Der sker ikke så meget nyt for hende. Hun er blevet gift med den mand, som hun elsker, og hun lever i sus og dus. At hun blandes ind i intriger med Jack Hyde er, hvad det er, men hun udvikles bare ikke. Hun står lidt i stampe, og selvom hun kan være vred og sætte Christian på plads, er jeg bare træt af hende som karakter. Igennem de 3 bøger er der ikke sket noget som helst med hende, og jeg orker bare ikke mere af hende til sidst. Hun er intetsigende, naiv og bare træls for at sige det på godt jysk. Hun er dog vores fortæller, så vi kan ikke slippe for hende, men hun er ikke den karakter, som gør bogen spændende. Hendes verden består af lyserøde ponyheste, og der vil hun egentlig gerne blive. Realitetsans bruger hun heller ikke, og nogle gange forstår jeg slet ikke, at hun er mange år ældre end jeg!

Når alt dette så er sagt, skal man så læse Fifty Shades? JA! Det skal man. Det er bøger, man skal have en holdning til, og det er bøger, jeg nød at læse. Jeg er også enorm stor fan af Twilight, og det hjælper selvfølgelig en del på det, men de bliver bedre fra bog til bog, og det er vel også en sejr for EL James?

Du skal læse denne bog, hvis:
- Du elsker twilight
- Du synes, at de 2 første var gode eller bare okay....