Anmeldelse af "Fifty Shades - Fanget" af E.L.James

Serie: Fifty Shades
Forlag: Pretty Ink

Sider: 533
Bedømmelse: 4/5

OBS! Jeg har intet imod folk med seksuelle lyster beskrevet i denne bog!

Dette er den første bog i serien om Anastasia Steele og Christian Grey.
Anastasia er en kikset pige, som aldrig har oplevet kærligheden. Hun og veninden bor sammen i en lejlighed og ved et tilfælde møder Anastasia Christian, som tager hende med storm. De mødes alle mulige steder helt tilfældigt, og de ender med at indlede et forhold. Hvad Anastasia ikke ved, er, at Christian bærer på en dyb hemmelighed; han er til SM, og det er ham, der skal have kontrollen. Vil Anastasia have et forhold til ham, skal hun altså skrive under på, at han må bruge hende til disse lyster; og at hun villigt vil mere med til disse lege.

Denne roman startede som en twilight fanfiction, som mange sikkert kender til. Navnene Bella og Edward er nu byttet ud med Anastasia og Christian, og bøgerne tryllebinder flere og flere over hele verdenen.
Selv kender jeg ikke mange, der har læst bøgerne, men jeg var ganske enkelt nødt til at give dem en chance. Personligt elskede jeg twilight, så derfor kunne dette måske blive næsten ligeså godt.
Og det er det bestemt!
På trods af de mange pornografiske scener er der bare et eller andet over denne bog! Jeg kan ikke sætte ord på det, men den er slet ikke til at ligge fra sig, og den er læst på ingen tid! Jeg fandt den spændende, uhyggelig og romantisk på sin helt egen måde.
Det sidste kræver nok en mindre uddybning; Anastasia har ikke været sammen med nogle nogensinde, og Christian tager faktisk hensyn til dette. Han giver hende alle de "førstegangsoplevelser", som vi alle erfarer gennem vores seksuelle liv, og han forstår godt, at hun ikke kan springe ud i det hele med hud og hår. Han "oplærer" hende og giver hende mulighed for at udforske, hvad sex egentlig er, og hvad det vil sige at være forelsket og være ung med en masse hormoner i kroppen.
Anastasia er bestemt en Bella! Der er ikke særlig meget personlighed at komme efter, men hun har alligevel den nuance, at hun kan sige fra. Hvor Bella i twilight tit og ofte gør de ting, som Edward siger, oplever vi her en kvindelig karakter, der bestemt ikke er vildt spændende, men som alligevel kan sige, når grænserne nås, hvilket også sker en del i denne bog.

Sexscenerne skal der også snakkes om. Det er ikke en hemmelighed, at Christian Grey er til vold, gagballs, piske og læder. Han forsøger at få Anastasia med på dette, og han skyr ingen midler for at vise hende, hvor "dejligt" dette kan være. Bogen tenderer til at være porno 60% af tiden, og disse scener ender med at være trættende til sidst, især fordi det mest af alt er copy paste det meste af vejen. Heldigvis er deres "knalderi" hurtigt overstået fra gang til gang, og man kan komme tilbage til historien.

Fifty Shades of Grey er en bog, man enten elsker eller hader, ligesom twilight. Jeg køber den søde historie om, at hun virkelig gerne vil mere end at være et sexlegetøj, og at han ændrer sin personlighed, så de kan være sammen. At han ved siden af er en kontrol-freak, en dominant skid og virkelig har nogle seksuelle prefferencer, som jeg under ingen omstændigheder støtter, er noget andet. Der er et eller andet over disses forhold, som minder om Bella og Edward (igen, det er en twilight fanfiction), og det er det, som holder mig fanget.
At bogen slutter, som den gør, overraskede mig også enormt meget, og det er især derfor, at jeg fortsætter serien.

Du skal læse denne bog, hvis:
- Du elskede twilight og dens karakterer